bull mengers kunst i det offentlige rum

bull mengers is a platform for contemporary art, outside of the urban art scene and to show social and idea-based projects at a qualitative standard. Located in the village; Laven, bull mengers relates to its local context and has had a series of exhibitions, supported by visiting artists and local involvement.

bull mengers er en platform for samtidskunst, uden for den urbane kunstscene og at vise sociale og idebaserede projekter på højt kvalitativt niveau. Beliggende i bjerglandsbyen Laven forholder bull mengers sig til sin lokale kontekst og har haft en række udstillinger, båret af udefrakommende kunstnere og lokalt engagement.

Birgitte Ejdrup Kristensen borgerinddagende kunst bull mengers

Farveklaviatur til Laven

- et statistisk værk af Birgitte Ejdrup Kristensen i samarbejde med beboerne i Laven.

Vi er meget taknemlige for støtte fra Statens Kunstfond, Nordea Fonden, Kulturudviklingspuljen i Aarhus Kommune og Kultur-, Fritids- og Idrætsudvalget i Silkeborg Kommune. På ultra lokalt plan har der været støtte og positiv energi fra Laven Antikvariat, fra den frivillige bestyrelse i Laven Borgerforening og ikke mindst de involverede borgere.

Vi ses!

FERNISERING: 27. FEBRUAR KL. 14-17.00 HOS LAVEN ANTIKVARIAT.

Himmelbjergvej 71

Laven

8600 Silkeborg

 

Birgitte Ejdrup Kristensen

Stemmen

 

Med udstillingen Stemmen markerer kunstner Marie Thams 100 året for danske kvinders stemmeret.

På udstillingen præsenteres lydværket Det handler (ikke) om og det performative værk Det vi har til fælles. Begge værker er lavet i anledning af 100 året for danske kvinders stemmeret og kommer til Laven fra en udstilling på Viborg Kunsthal. I Laven giver Marie Thams bogstaveligt talt stafetten videre til beboerne i Laven. Det er nemlig lokale borgere der er aktører i værket Det vi har til fælles, hvor en fane bæres gennem byen. Fanen er hvid og bærer det enkelte tegn, cirkelen, der får stærk ikonisk betydning som kønssymbol uden kønsspecifikke attributter.Lydværket Det handler (ikke) om består i en tekst skrevet og indtalt af kunstneren, der beskriver oplevelsen af hvordan fysisk krop knyttes til mental kapacitet, samt af kønnets begrænsninger af sociale muligheder.

Udstillingen kan ses efter aftale i perioden 15.11. – 22. 11. 2015

Heidi Hove Art bull mengers Kunst  Laven

Backyard History

 

-en udstilling af den danske kunstner Heidi Hove.

Vel mødt til ferniseringen 24. Oktober kl. 14.00-16.00.


Som titlen antyder består udstillingen af historisk materiale fra baghaven. I 2013 modtog Heidi Hove prisen som vinder af Turku Biennialen i Finland med Backyard History. Med udstillingen hos bull mengers vender genstandene tilbage til den private kontekst i en mindre version af værket. I de hjemlige rammer sættes stedets betydning for tilhørsfølelsen i spil.
Heidi Hove har være tilbage i sin barndom have for at samle ituskåret glas og porcelæn, som nu udstilles i glasmontre, sammen med rekonstruktioner, som kunstneren forestiller sig de ville have set ud. I det neoliberale samfund er der sjældent fokus på det, som ikke umiddelbart kan måles og vejes. Ved at indsætte banale hverdagsberetninger i en kunstnerisk kontekst sås der derfor ikke kun tvivl om vor tids værdisætning, der skabes også en åbning til at genopleve personlige, historiske øjeblikke fra en nær fortid.
Udstillingen er åben efter aftale: sandvadmengers@gmail.com

Farveklaviatur til Laven

 

Vi glæder os til at ses jer!

Birgitte Ejdrup Kristensen har udarbejdet et kunstværk til Laven med hjælp fra borgerne. Hendes idé var at lave et anderledes portræt af Laven, som viser nye og måske overraskende sider af byen. Billedkunstner Birgitte Ejdrup Kristensen præsenterer skitser til sit værk, lavet på baggrund af spørgeskemaer udarbejdet specielt til projektet. På mødet vil kunstneren fortælle om sit arbejde, med fokus på det aktuelle Farveklaviatur til Laven.

Line Sandvad Mengers, der har initieret projektet, præsenterer eksempler på andre borgerinddragende værker.

På baggrund af de to oplæg vil der være mulighed for at stille spørgsmål og debattere deltagerbaserede kunstværkers værdi for henholdsvis kunstnere, deltagere og samfund.

 

Arrangementet foregår i hyggelige omgivelser hos Laven Antikvariat.

Ulla Hvejsel

OPLYSNING PÅ DEN JYSKE HØJDERYG

 

Udstillingen med Ulla Hvejsel varer fra 15. November – 23. November 2014

 

Litteraturkritikeren: Charles Augustin de Sainte Beuve skrev i 1837 om digteren: Alfred de Vigny, at han havde trukket sig tilbage til sit elfenbenstårn. Det var den første gang at dette bibelske symbol blev brugt til at udfordre en særlig art kunstnerisk verdensfjernhed. Kunstneren udfordrer afstanden mellem den selvretfærdig harme, udgået fra dem der var nede på jorden, imod dem der ikke rigtig havde jordforbindelse. I forbindelse med sin soloudstilling hos bull mengers bringer hun helt konkret teksten fra elfenbenstårnet ned på jorden.

 

Ulla Hvejsel

Jens Axel Beck FLAG

FLAG

Jens Axel Beck's værk er som titlen antyder netop et flag, der ved første øjekast ligner Dannebrog. Flaget er en diskret forstyrrelse af et ikon, idet flaget er spejlvendt. FLAG stiller spørgsmål ved, hvad det er der gør, at vi anser noget for at være værdifuld kontra værdiløst. På samme tid skaber værket tanker om det funktionelle og dysfunktionelle.

På en underspillet måde, indeholder Jens Axel Becks værker, spørgsmål om, hvordan vi bruger objekter som komponenter i tilrettelæggelsen af ​​vores liv. Hvordan hverdagslige objekter fungerer som væsentlige elementer i forvaltningen af vores liv? Det normale gøres ustabilt, og dermed er scenen sat for en revision af velkendte idéer. Jens Axel Becks’ praksis er objektbaseret, han arbejder med arkitektoniske interventioner, skulptur og installationer med udgangspunkt i en hverdags begrebsverden.

Jens Axel Beck (f. 1976) uddannet fra Det Fynske Kunstakademi og Det Kongelige Danske Kunstakademi i 2008. Han har en del udstillinger i både ind- og udland bag sig. Blandt disse kan nævnes udstillingsprojektet Main Street Events fra 2012 og Be Rememberet i samarbejde med Heidi Hove på Randers Kunstmuseum tidligere i år.

 

Grebet

10-05.14 - 07.06.14

 

Udstillingen med den danske kunstner, komponist, og musikker Andreas Führer er arrangeret af bull mengers i samarbejde med Laven Antikvariat.

Fernisering: 10. Maj kl. 14.30-17.00 hos Laven Antikvariat.

Kl 14.00 er det mulig at følge kompositionen ved at bevæge sig til fods gennem Laven.

På udstillingen præsenteres værket Grebet der består af to dele. Det første er opførslen af en komposition bestående af lydklip fra internettet som afspilles ud af udvalgte vinduer i en bestemt komponeret rækkefølge.

Efterfølgende er der fernisering i Laven Antikvariat, hvor anden del af værket vises.

 

Andreas Führer

Soft Rocks Mika Andersen Samtidskunst bull mengers

Soft Rocks

23.11.13- 01.12.13

Soft Rocks er en soloudstilling med Mika Andersen, der anvender grunge kulturens symboler med den tilsyneladende hårde facade og det poetiske indre.

På udstillingen vises sten-objekter udarbejdet i skum og et af grunge æstetikkens ikoniske kendetegn, nemlig den ternede arbejdsskjorte, som blev et modefænomen. Begrebet Radical Chic, der stammer fra Tom Wolfes essay af samme navn, henviser til hvordan politiske sager i stigende grad blev taget op af overklassens celebreties i 1970’erne, men den ideologisk dedikation rakte kun så langt som det gavnede egen social status. Denne fashionable tilgang til politiske sager eksisterer fortsat, og afspejles i Mika Andersens værk, der nok ligner brosten, men er helt uskadelige. På udstillingen Soft Rocks vises en ny udvidet version af værket specielt udarbejdet til bull mengers. Det er karakteristisk for Mika Andersen at tage højde for det aktuelle sted i sine projekter, flere af hendes tidligere værker så som Her Unbound Hair Curtaining Her Face samt afgangsværket Marble Column fra 2008 er stedspecifikke

Mika Andersen

Kotama Bouabane bull mengers contemporay art

IT'S OVER

02.11 - 10.11.2013

På udstillingen IT’S OVER var en række værker fra serien melting words af Kotama Bouabane, der består i forskellige sætninger formuleret i is. Værket er oprindeligt lavet som et fotografiskprojekt, men vistes hos bull mengers i en live version med helt nye udsagn.

De forskellige ord og sætninger svinger mellem det melodramatiske og klicheprægede til det meget seriøse og dybtfølte. Hver dag i udstillingsperioden præsenteredes et nyt udsagn, med smeltende ord eller sætninger, hvor Bouabane undersøgelser de stereotype udsagt som elskende eller mennesker i andre forhold ville sige til hinanden. Kunstneren er optaget af hvordan, det der går tabt i oversættelsen når man kommunikerer med andre, kan være humoristisk, trist, vredesfyldt eller satirisk.

IT'S OVER var en del af KK44festival 2013

 

Kotama Bouabane

bull mengers ALT_CHP 13, Fabrikken for Kunst og Design

ALT_CPH 13

 

5 POSTKORT

 

I forbindelse med ALT_CPH 13, har bull mengers i samarbejde med 5 kunstnere, lavet 5 postkort der fungerer som individuelle værker, men samtidigt korresponderer indbyrdes om tilhørsforhold, samhørighed, eksklusion og konsekvenserne heraf.

 

Khaled Barakeh (SY), Field of Thorns, 2008 Det vedvarende projekt, ’Greatest Hits´ fra 2010 hvor hverdagslige og personlige objekter får navn efter militære aktioner, kan læses som en tredimensionel ordbog over militære operationer.

Gudrun Hasles (DK), In the bet of the drom, 2010

Karen Petersen (DK), La Langue, 2013 Kortet fungerede som henvisning til performancen La Langue der blev præsenteret på messen.

Osama Dawod (EG), Electric Chair, 2008,

Susan O’Malley (US), WE ARE ALL IN THIS TOGETHER, 2013, Inspirational Posters

2013

WELCOME

WELCOME bull mengers Hasle + Williams

Group show opening August 17th 2013 – September 22th 2013

The exhibition presents works from the arenas of conceptual and social art and focus on social and political culture, and takes place in the residential area. bull mengers proudly presents works by domestic and international artists such as 

Khaled Barakeh (SY), Kotama Bouabane (CA/LA), Jens Axel Beck (DK), Osama Dawod (EG), Gudrun Hasle (DK), Susan O´Malley (US), Line Sandvad Mengers (DK), Aleksandra Mir (US/SE/PL), Pernille Kapper Williams (BE/DK)

 

Kunsten.dk

2012

bull mengers er stolt af i denne sæson at kunne præsentere projekter af tre forskellige kunstner par. Grete Aagaard og Tanja Nellemann med projektet FLERE SIDER AF SAMME SAG, Line Elmstrøm Lund og Line Sandvad Mengers med dobbeltudstillingen The Wardrobe Exchange i samarbejde med udstillingsstedet L.E.L. presents og ikke mindst Bitsch og Enevoldsen med projektet Huse til salgbull mengers er i samarbejde med udstillingsstedet Koh-i-noor repræsenteret på den alternative kunstmesse alt_cph 12.

bull mengers Koh-i-noor Jacob Borges ALT_CPH12

ALT_CPH12: ENTER CONSTRUCTION

bull mengers and Koh-i-noor collaborated for this year’s alt_cph 12. The theme for the art fair was concentrating on framing and process. Since our project is within the field of exhibition practise and the intersection between curating and artwork, we have invited different artworkers who will each contribute with a specific exhibition through out the days of the art fair.


As one of our concepts we have divided our booth in two: one can be seen as a classic white cube the other as an archive for the exhibition objects. Heidi Hove from Koh-i-noor and Line Sandvad Mengers from bull mengers chose the works for the archive. During the art fair all works will be stored in the archive area. They will only be displayed in the white cube if entering the different exhibition concepts of the invited artworkers; curator Cecilie Bepler, the artist group, Lehman Brothers alias Jonas Jensen, Kim Kilde, Morten Espersen and Peter Birkholm and finally artist and curator Trine Rytter Andersen. 
With our concept we wish to discuss a possible clash between communication, curating and artwork.

The archive contain works by Jens Axel Beck, Jacob Borges, Mia Helmer, Sif Hedegård, Naja Maria Lundstrøm, Jakob Rød, Lars Worm and a work by the editors from Forlaget *[asterisk]: Mathias Kokholm, Lasse Krog Møller and Anders Visti.

Marianne Bitsch & Brian Enevoldsen: Huse til salg 2010-

28. Juli - 5. August: 

Huse til Salg, 2010- er en del af et fortløbende projekt, som består af en serie af fotografier af private beboelseshuse, som er sat til salg i forskellige områder – i dette tilfælde Laven, i tiden omkring den aktuelle udstillingsperiode.

Fotografierne ligner den måde ejendomsmæglere oftest præsenterer deres objekter på, men de udstilles uden anden information end selve billedet og uden de mange justeringer, som foretages af et mæglerfirma i en salgskontekst. Serien ligger i forlængelse af Marianne Bitsch & Brian Enevoldsens arbejde med at omplacere billedmateriale og andre ophobninger af information. 

Huse til salg 2010 -

The Wardrobe Exchange bull mengers L.E.L presents Line Sandvad Line Lund

The Wardrobe Exchange

01.06.12 - 30.06.12

 

'Den sociale identitet er de karaktertræk, som man bevidst forsøger at skabe hos sig selv i det sociale samfund. Den måde man ønsker at andre skal se og opfatte ens personlige identitet på. Det er den sociale status og de sociale roller, man prøver at påtage sig, for at blive anerkendt i det (sen)moderne samfund.' 

 

The wardrobe exchange artikulerer forholdet mellem, værk, materiale, kommunikation, intimitet, kunstner-subjektet og kunst-objektet. 

 

Finissage 30.06.12 kl. 17-19

 

bull mengers

Himmelbjegvej 101

Laven

DK-8600 Silkeborg

Bull mengers lysavis Aagard og Nellemann

FLERE SIDER AF SAMME SAG

Lysavis i Laven

-et projekt af Grete Aagaard og Tanja Nellemann i samarbejde med lokale aktører.

17.05.12 - 27.05.12

 

Kunstenerne Grete Aagaard og Tanja Nellemann viste deres projekt Flere sider af samme sag i Laven.

 

Projektet fokuserer på samarbejde og positiv storytelling, bygget på beboernes egne tekster, bemærkninger og kommentarer blandet med informative tekster om begivenheder i området. 

 

Projektet bestod af en lysavis der opdateredes dagligt med Laven NEWS, dagens ord fra kunstnerne samt byens slogans. Kunstnere sendte flyers ud til Lavens beboere hvor de opfordrede beboerne til at bidrage med tekster af forskellig karakter. Der komme bidrag ind løbende i udstillingens perioden, med alt fra lyskønskninger til byen konfirmander, filosofiske udsagn og reklame for græsslåning.

 

Lysavisen var monteret på facaden af projektrummet bull mengers, der ligger ud til Himmelbjergvej, hvor byens beboere og andre interesserede havde mulighed for at følge med. Den blev studeret flittigt og fungerede som samlingspunkt under forårets aftentur.

 

2011  

I 2011 kunne bull mengers stolt præsentere de første solo udstillinger i projektrummet. De viste kunstnere var Karen Petersen med projektet Lavens Samling af Eksotiske Objekter, Anders Visti med Coccydynia samt Cecilia de Jong med Fuglesihluetter, version II.

bull mengers karen petersen Laven

KAREN PETERSEN SOLO

 

Lavens Samling af Eksotiske Objekter af Karen Petersen indledte efterårets udstillingsserie. Petersen peger på sociale konventioner i forskellig kontekst. Hun anvender generøsitet som medie, med særlig subtilitet i værker som Shall we dance og I have invited lawyers to a hotel and made them sing. I projektet Female outlet, hvor udgangspunktet er begrebet storytelling. Udvekslingen af personlige fortællinger er ligeledes omdrejningspunkt for en korrespondence mellem Petersen og hendes families ven Søren Sørensen. Brevudvekslingen mellem de to har været præsenteret i Japan og Danmark og relaterer sig til bevægelse og nærvær i forhold til omgivelserne. Samme fokus er tilstede i det aktuelle værk Lavens Samling af Eksotiske Objekter hvor Petersen beder indbyggerne i Laven om et midlertidigt udlån af et eksotisk objekt i deres besiddelse. Via dette lån skaber Petersen en samling, som præstenteres hos udstillingsstedet og projektrummmet bull mengers, der har initieret udstillingen. Indragelsen af beboerne i den aktuelle kontekst er et tilbagvende greb, der anvendes i den relationelle kunst som Petersen arbejder med. Som i de tidligere værker optræder Petersen som mediator for de medvikedndes historier, hvad enten de optræder som sang, dans eller souvenirs. Det aktuelle værk anvender en form for antropologisk antropologi til at beskrive demografien og fortællingerne det pågældende sted. Samlingen en anskueliggørelse af kulturel repræsentation og mangfoldigheden i vores begrebsverden. Idet bidragsyderne ved udstillingens afslutning får deres objekter tilbage, vil Lavens Samling af Eksotiske Objekter få ny betydning i de forskellige beboeres hjem. Som i tidligere arbejder afhænger det endelige værk af de medvirkende faktorer. Selvom værket substantielt er det samme, har det forskellige potentielle udformninger, afhængigt af de medvirkende aktører. Muligheden for menneskelig påvirkning er sammen med en poetisk insisteren på at relatere sig til omgivelserne, karakteristiske for Petersen produktion. 

bull mengers anders visti kunst art

ANDERS VISTI SOLO

 

Coccydynia, eller mere jævnt formuleret: Halebenssmerter, er en medicinsk betegnelse. Årsagen til coccydynia er oftest et traume, som har forvoldt permanent skade på halebenet –hyppigst ved direkte stød efter fald bagover, vanskelig fødsel eller vedvarende belastning af halebenet i siddende stilling. I en evolutionær optik er menneskets haleben kilde til forvirring. Der er stadig tvivl om, hvordan halebenet er fremkommet og hvilken funktion det har i dag. Nogle påstår, at det er et resultat af naturlig selektion og at halebenets udformning bekræfter tanken om, at mennesket tidligere har været en helt anden slags dyr. Andre mener, at alt er skabt af en intelligent designer, og at det faktum, at halebenet påviseligt stadig medvirker til afviklingen af nogle af de mest basale kropsfunktioner i de nedre regioner, tilbageviser dets rolle som evolutionært bevis. Udstillingens værker omhandler nogle af de krumspring, korruptioner og forsimplede narrativiseringer af betydende sammenhænge, der er blevet udfoldet i de territoriale kampe mellem to store fortællinger om altings opståen.

bull mengers cecilia de jong kunst

CECILIA DE JONG SOLO

 

Fuglesilhuetter, Version II består af en række silhuetter af fugle der kan opleves i Danmark. De er skåret i sort folie og klæbet op på udvalgte vinduer i private hjem i Laven. Nogle af fuglene ses i par eller flok, andre i en tumlende flok. Med denne version af Fuglesilhuetter vil Cecilia hylde det private initiativ, den omsorg vi mennesker kan udvise. Hun vil give indbyggerne i Laven mulighed for at finde et kortvarigt fællesskab om installationen i deres vinduer og omkring oplevelsen af disse. Værket er oprindeligt skabt som et institutions kritisk værk, inspireret af den almindelige private eftertænksomhed som fuglesilhuetter i vinduer kan siges at være. Værket blev første gang vist på et moderne museum med masser af store vinduespartier. Det gav fantastiske rammer for kunsten indenfor, men resulterede i mange døde fugle udenfor. Det forsøgte Cecilia med denne installation at råde bod påI Laven, har værket fået et nyt budskab. Det beskæftiger sig  ikke med institutionen, men i stedet med det nære. Værket vender tilbage til den sfære det kom fra.